Skip to content


SSWCKOLL – statistik och operativsystem

Jag älskar statistik, t.ex. kollar jag min Google analytics varje dag (minst) för att se vad som hänt. Därför tänkte jag nu berätta lite statistik från SSWCKOLL. Vet inte om någon annan än jag är intresserad av det, men det visar iaf på att man snabbt kan få bra användning av en tjänst med rätt kanaler.

Som man kunde gissa så så var det flest som spelade på vägen till SSWC, dels för att det stod på SSWC sidan, samt att jag lobbade hårt på bussen för att folk skulle testa. Twitter och Facebook var också ganska bra trafikkällor. Trafik i besök (de största):
SSWC-bloggen: 167
Direkt trafik: 146
Sverigelokalt (förra bloggposten, som fick trafik från facebook och SSWC-sidan): 51
Twitter: 35
Facebook: 13

För trafikgrafen se nedan:

Först ser man boomen på bussen, sedan sjönk den andra dagen för att sedan öka lite på lördagen och söndagen. Intressant är att den ökade tom ännu mer på måndagen, för att sedan dyka på tisdagen igen. Tror man kan förklara det med att SSWC-abstinensen var som kraftigast på måndagen, men att den började försvinna sedan.

Totalt 13st twittrade sina resultat, som jag tycker att det är lite lågt, men jag hörde också att många tyckte att de fick för dåligt resultat. Så hade det varit enklare så kanske fler hade twittrat. Nu minskade också resultatet varje gång man svarade fel (på samma person), och man kanske bara skulle räkna första gången, eller iaf ge mindre fel andra gången. Jag funderar även på att urvalet som genereras tar hänsyn till vilka personer som flest lyckas gissa rätt på, så att alla iaf har rätt på en del.

Eftersom det ju nu bara var ett enkelt javascriptspel, så har jag inte sparat några resultat om hur folk spelade, det får komma i nästa version. Men jag kan iaf från Analytics se att totalt 488 st spel startades, så de flesta på campet har nog testat att spela.

Om man tittar på fördelningen över hur folk spelade så valde de flesta bara det enkla spelet med 20 personer och gissa på namn (vilket var default också). Så det var intressant att se att ändå så många testade att spela med twitternamn. Se fördelning nedan:
Av 488 spel var:
241 namn på 20pers (49%)
148 twitternamn på 20 pers (30%)
32 företagsnamn på 20 pers (7%)
Sedan var det såklart några få som testade fler personer än 20. Några tappra testade tom att spela med alla personer. Dock vet jag ju inte om de slutförde, då de inte twittrat sina resultat.

När det gäller operativsystem så surfade SSWC deltagarna på SSWCKOLL så här:
Mac: 36%
Windows: 26%
iPhone: 20%
iPad: 11%
Android: 4%
Linux: 2%
iPod: 1%

Så även om jag byggde tjänsten för mobilen, så hade många en bärbar dator och surfade med på bussen, vilket kan vara bra att tänka på. Tror tex att jag inte ens kollade om det fungerade i IE, då det viktigaste var att det fungerade i iPhone.

Feedback, kommentarer? Var det kul att få statistik, för då kan jag berätta mer även för andra tjänster?

Posted in Utveckling.