Skip to content


AdSense Custom Search Ads

AdSense Custom Search Ads är Googles nya Adsense produkt för att hjälpa dig att öka dina intäkter och tjäna mer pengar.  AdSense Custom Search Ads hette för några veckor sedan Adsense for Search ads only, men man har nu alltså bytt namn (och gamla länkar pekar nu till de nya sidorna) ifall du stöter på det gamla namnet så vet du att det är samma sak. Personligen tycker jag att det är bra då det nya namnet är bättre beskrivande för produkten.

Vad är då AdSense Custom Search Ads? Google skriver själva

The ads you’ve been searching for. AdSense ads designed for search results pages

Det handlar helt enkelt om ett nytt format som bara kan användas till söksidor, som ger mer relevanta annonser och därigenom gör att du tjänar mer pengar. Till skillnad från Adsense for content som analyserar hela din sida och visar relevanta annonser så skickar du med textsträngen som användaren har sökt på till Google som då sedan levererar de mest relevanta annonserna för just den textsträngen. Du har också en mycket större valfrihet att designa annonserna vad gäller bredd, antal annonser, storlek på texten, fonter mm.

Så hur kommer du igång och tjänar mer pengar? Ja, först behöver du ha en typisk söksida med sökresultat, eftersom det bara är då du får använda denna nya funktion. T.ex. en e-handelssida, lokala sökningar, jobbsida, bostäder eller resor (som Google själva ger som exempel). Sedan begär du tillstånd från Google att använda denna tjänst. När du fått det, så kan du använda deras kodgenerator för att skapa javascripten som sedan används för att visa annonserna och kolla in implementationsguiden. Ta gärna och läs deras villkor för tjänsten också eftersom det finns många saker man inte får göra med tjänsten.

Generellt kan nämnas att du max får ha 3st annonsenheter av denna söktyp, samt en länkannons och en adsense for content annons som antingen bara är bild eller targeted. Min erfarenhet är att man kan strunta i bildannonsen, eftersom AdSense Custom Search Ads – annonserna är så relevanta att ingen kommer att bry sig om en bildannons. Dock om du har flera som köper targeted annonser så kan det vara en idé att ha en sådan iaf. En länk annons kan vara ok, om den placeras på ett bra ställe och kompletterar de andra sökannonserna. I en sökannons ovanför eller under ett sökresultat så får det vara max 5st annonser. Medan i sidebaren så får det vara max 8st annonser. Det totala antalet annonser får heller inte vara fler än det ungefärliga antalet sök resultat. T.ex. om du brukar leverera max 15st resultat, så ska dina annonsenheter tillsammans inte ha fler än 15st annonser.

Så vad ger detta för resultat? Jag testade att skapa tre annonsenheter för AdSense Custom Search Ads, som såg precis ut som de tre vanliga annonsenheterna jag brukar använda med Adsense for content. Jag testade detta med ett A/B test (dvs hälften av annonsvisningarna gick till ena alternativet och resten till den andra) på mina siter Jobblediga.se och Gnosan.se och fick följande resultat:

Jobblediga AdSense Custom Search Ads (ACSA) hade 77% bättre CTR (dvs klickfrekvens) än Adsense for content (AFC)

Jobblediga ACSA hade 15% bättre RPM (dvs intäkt per 1000 visningar) än AFC.

Gnosan ACSA hade 85% bättre CTR än AFC.

Gnosan ACSA hade 39% bättre RPM än AFC.

Alltså du kommer att tjäna mer pengar, men även om AdSense Custom Search Ads har extremt mycket bättre CTR så ligger deras CPC (kostnad per klick) på en lägre nivå vilket då gör att den totala siffran blir inte lika hög som om CPC hade varit samma i båda fallen. Dock så är detta bara början, eftersom du med AdSense Custom Search Ads har mycket fler möjligheter att testa och optimera dina annonser så att du kan öka din RPM upp mot 50-100% (är min uppfattning). Jag gillar också att jag erbjuder mer relevanta annonser till mina besökare, vilket i sig gör min site lite bättre.

Jag kommer att följa upp och berätta mer om mina erfarenheter när jag hunnit testa lite mer. Om du också hunnit testa på AdSense Custom Search Ads, så skriv gärna i kommentarerna eller länka till detta inlägg och dela med dig också.

Posted in Tjäna pengar, Utveckling.


Tjäna pengar på mobilt Internet med Widespace & Adsense mobile

Nedan följer en enkel guide för att snabbt komma igång och tjäna pengar på mobilt Internet med Widespace & Adsense mobile. Som jag skrev i förra inlägget (om att skapa mobil hemsida för iPhone & Android), så domineras surfandet i mobiltelefoner av smartphones som iPhone och Android, men också surfplattor som iPad börjar ta alltmer marknadsandelar.

Även om telefonerna är mycket bättre att surfa idag än för några år sedan, så ligger andelen mobilsurfare ganska likt där den låg för några år sedan, dvs runt 5-10% av trafiken till en webbsite (för även om antalet surfare har ökat så har även det vanliga webbsurfandet också ökat i liknande fart). Självklart kan nischsiter om mobiltelefoner få bättre andel och stora jättar som Aftonbladet.

Så hur kommer man igång då? Om du följt min tidigare guide, så kan du enkelt identifiera de mobila besökarna och då även veta när du ska visa mobila annonser. Sedan aktiverar du Adsense for Mobile i ditt Adsense konto, samt skapar ett konto hos Widespace.com. Adsense for Mobile fungerar som vanliga Adsense for Content, dvs att den analyserar innehållet på din hemsida och visar relevanta annonser. Widespace är mer klassisk bannerannonsering, men med smart logik, så att den oftare visar de annonser som konverterar bättre på just din sida. Jag skulle rekommendera att du testar båda och sprider ut dem på din mobilsida (så kan du välja om du ska ha båda kvar eller bara pusha för den ena). Om du vill testa ännu mer så finns också Admob.com (som blev uppköpta av Google), men jag tror att Widespace och Adsense är bäst för den svenska marknaden.

För både Adsense och Widespace så behöver man bara klistra in en enkel javascript kod för att börja visa annonser. Tex för Adsense:

<script type=”text/javascript”><!–
// XHTML should not attempt to parse these strings, declare them CDATA.
/* <![CDATA[ */
window.googleAfmcRequest = {
client: ‘ca-mb-pub-9553418494683158′,
format: ’320x50_mb’,
output: ‘html’,
slotname: ’6374335918′,
};
/* ]]> */
//–></script>
<script type=”text/javascript”    src=”http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_afmc_ads.js”></script>

och för  Widespace:

<script src=”http://engine.widespace.com/map/engine/dynamic?sid=19f6d3a3-b462-4798-aa50-891e60814bfb” type=”text/javascript”></script>

För Adsense så rekommenderar jag deras rörliga annons 320*50, då den utnyttjar sidan bäst i t.ex. iPhone. Widspace väljer annons själv beroende på skärmens storlek, så där behöver du inte göra något.

Vilket annonsnätverk som fungerar bäst för dig, får du enklast fram genom att testa. Just nu så har Widespace mer intressanta svenska annonser än Adsense (mycket appar till iPhone och Android), så just nu har jag 3ggr så hög rpm för Widespace som för Adsense. Men sedan är ju Widespace ute och säljer aktivt mobilreklam medan Adwords som vanligt är en gör det själv lösning (man måste aktivt välja om sin annons ska visas för smartphones eller inte). När vi får se fler bra format hos adsense och fler upptäcker den kanalen så kommer vi nog se bättre rpm även där. CPC för adsense mobile är hög redan idag (drygt 2ggr mer än vanlig webb CPC), men CTR är bara ca 10% av vanliga webben, så därför blir rpmen så låg. Men det är ju som sagt på mina sidor och har ju också att göra med ditt innehåll.

Har du egna tips eller erfarenheter kring mobilreklam och mobil annonsering så skriv gärna ett inlägg och länka hit eller skriv en kommentar. Det har pratats mycket om att mobil marknadsföring ska ta fart ordentligt och jag tror faktiskt att det blir 2011 som det gör det. Samt att det då gäller alla kanalerna som mobila hemsidor, sms, mms och självklart appar.

Posted in Tjäna pengar, Utveckling.


Skapa mobil hemsida för iPhone & Andriod

När jag började göra mobila hemsidor, eller egentligen mobilanpassa sidorna till mina projekt så fanns det väldigt många mobiler som man skulle ta hänsyn till och olika storlekar på skärmen och olika html-språk. Min första mobila hemsida gjorde jag t.ex. i wml och wmlscript för att alla telefoner inte klarade xhtml då. Men idag så klarar alla moderna mobiltelefoner i Sverige xhtml (samtidigt som de inte klarar wml), så den tekniken är lite förlegad.

Idag iom iPhone och Android så är det mycket enklare att utveckla en mobil hemsida, eftersom webbläsarna är bättre på att själva anpassa innehållet än tidigare. Dock så medan många tycker att man inte behöver mobilsidor när smartphones finns, så anser jag att upplevelsen för användarna blir mycket bättre om man skapar ett specifikt gränssnitt för dem. Samtidigt som du lättare kan optimera dina annonsintäkter på de sidorna också (mer om det i kommande inlägg). Jag har ingen exakt statistik på hur fördelningen mellan iPhone och andra telefoner ser ut i Sverige och världen, men jag kan säga hur det ser ut på t.ex. Sverigelokalt.se.

  • iPhone 60%
  • Android 17,8%
  • iPad 16,6%
  • Symbian 2,2%
  • Sony 1,7%
  • iPod 1,2%
  • Övriga 0,5%

Dvs iOS står för 77,8% och har en slående dominans. Det intressanta är att för någon månad sedan så var förhållandet iPhone 70%, Android 15% och iPad 10%, så det måste verkligen sålts många iPad som gett 50% ökning i trafik. Samt att många som troligen surfade hemma i soffan med sin iPhone, nu soffsurfar med sin nya iPad istället. Det skulle vara intressant om det fanns några undersökningar som berättade hur många av de som har en iPad som även har en iPhone.

Men nog om statistik. Hur kommer jag då igång snabbt med min mobilanpassning. Kort och gott handlar det om följande punkter:

  • Mobilidentifiering
  • Anpassa layout
  • Specifik html för mobilerna

Det första man behöver bestämma är hur man ska identifiera de mobila besökarna. Antingen så använder man en specifik subdomän (m.domän.se & mobil.domän.se) eller så kollar man på besökarens useragent och bestämmer om det är mobil eller inte. För att göra det så enkelt som möjligt för användarna så brukar jag rekommendera alt2. Dock är det bra om du sätter upp subdomänerna också och ställer in ditt identifieringsscript så att den alltid vidar mobilt om man besöker mobil.domän.se. Det finns många sådana script på nätet (som t.ex. på php mobile detection) och ett som jag hittade och testat är:

http://code.google.com/p/php-mobile-detect

Behöver man också veta skärmstorlek för att ännu bättre anpassa skärmen så rekommenderas Wurfl eller DeviceAtlas.

När det gäller layouten, så är det enkelhet som vinner här. Dvs gör om sidan till att bara visa allt innehåll i en kolumn och bädda in ev annonser i den kolumnen. Om du använder Wurfln så kan du anpassa layouten efter skärmens storlek, men om du nöjer dig med att anpassa dig efter iPhone och Android, så kan du helt enkelt sätta bredden till 320px.

Slutligen för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt och att du inte ska behöva zooma in eller ut på sidan, så finns det en html tagg som du måste ha med (gör t.ex. att iPhone och Android telefoner anpassar bra till 320px fast skärmen är större eller mindre än det). Vilket är:

<meta name=”viewport” content=”width=device-width; initial-scale=1.0; maximum-scale=1.0; user-scalable=0;” />

Sedan är det även bra att lägga till lite meta taggar som säger att det är en mobil sida som t.ex.:

<meta name=”HandheldFriendly” content=”True” />

Ni kan se skillnaderna på mobilsidan för javautvecklare och den vanliga webbsidan för jobb javautvecklare.

Så nu är det bara att sätta igång och mobilanpassa webben. Skriv gärna i kommentarerna eller länka till detta inlägg och ni har egna tips eller erfarenheter kring att skapa en mobil hemsida för iPhone och Android.

Posted in Android, iPhone, Utveckling.


Grattis på födelsedagen Linda!

Idag fyller min älskade fru år och då tänkte jag att alla ska få veta det (iaf de tusentals som besöker Sverigelokalt.se). Så som komplement till presenter och fin middag på … (hon vet inte vart vi ska gå än så jag kan inte skriva det), så får hon en liten hälsning överst på Sverigelokalt.se

Så grattis på födelsedagen Linda och hoppas du får en riktigt trevlig födelsedag.

Har du tips på roliga och annorlunda uppvaktningar på födelsedagen, så skriv gärna i din blogg och länka till detta inlägg eller skriv en kommentar nedan.

Posted in Övrigt.


Lediga lägenheter

För två veckor sedan var jag på Googles partnerdag i Stockholm och lyssnade på en massa bra seminarier om deras verktyg och om att förbättra sin marknadsföring. Det bästa med dagen var inte bara de intressanta seminarierna utan minglet emellan. Många Internetentreprenörer var där som man kunde byta erfarenheter med. Bla. träffade jag Fabian Mossberg som driver Bopunkten.se och eftersom lediga lägenheter skulle vara intressant att visa för mina besökare på Sverigelokalt.se, så frågade jag honom om han kunde tänka sig att exportera ett flöde som jag kunde använda för att visa vilka hyreslägenheter som fanns till uthyrning. Vilket han kunde såklart.

Så nu kan du även enkelt hitta lediga lägenheter och se dem på en karta. För att komplettera de lägenheter som jag får från Fabian så visar jag även lediga lägenheter från Blocket (dock inte på kartan). Kolla in t.ex.

Har du lokal data eller information som du skulle vilja göra tillgänglig på Sverigelokalt.se, så hör gärna av dig till mig på lansering {A} Sverigelokalt.se.

Posted in Nyheter.


Dags för blogg

Nu när jag drivit mina lokala siteprojekt i över ett år och som nu gått över till att bara finnas på Sverigelokalt.se, så tänkte jag att det var dags för en blogg.

Här tänkte jag berätta om nya lokala tjänster / ny lokal information som jag samlat och lägger till Sverigelokalt.

Jag tänkte också försöka berätta om tips och erfarenheter iom utvecklandet av en sådan stor site som Sverigelokalt.se.

Hoppas ni kommer att gilla den och kom gärna med egna tips på förbättringar för Sverigelokalt.se

MVH Mikael Lindström

Posted in Nyheter.