Du kan dubblera din inkomst och tjäna ännu mera pengar bara du lägger en del av din utvecklingstid på att optimera dina annonser. Själv måste jag väl erkänna att mina första tre år som jag utvecklat siter, så har jag inte lagt så mycket tid alls på att optimera annonserna. Man tänker alltid att det är bäst att lägga tiden på att skapa nya siter istället. Men vad jag lärt mig nu är att det inte krävs så mycket för att lyckas förbättra RPM:en (intäkt per 1000 visningar) ordentligt och jag tror att du för vissa enskilda siter nog tom kan dubblera din inkomst. Jag är nästan där iaf.
Det var bland annat iom Googles partnerdag för några veckor sedan som jag blev triggad att börja testa. Dvs att skapa olika kanaler i Adsense och sedan slumpa i mina php-skript vilken typ av annonser som skulle visas. Så kallade A/B tester, även om jag ofta testar flera varianter samtidigt. Dock gäller det då att man har tillräckligt med trafik. Rekommendationen är att iaf ha minst 1000 sidvisningar per annonsversion som testas, men jag skulle nog ha några tusen som underlag och flera dagar, eftersom annars kan enskilda dyra klick påverka resultaten för mycket. Har du inte tillräckligt med trafik, så får du låta testet köra längre helt enkelt.
Jag läste även på lite på nätet vad andra hade för tips och använde som underlag för mina tester. T.ex. så läste jag om någon som flyttat ned annonsen under huvudrubriken på sidan, annars är det ju vanligt att man har annonserna ovanför för att mer separera annonser från innehåll. Så jag testade det och ökade CTR med 15%, eftersom annonserna nu hamnade mer i blickfånget hos användarna än tidigare. Vilket var väldigt roligt. När lyckades du t.ex. öka din månadslön med 15% bara genom några minuters jobb?
När man försöker förbättra en sidas RPM så är det två faktorer man har att jobba med: CTR (klickfrekvens) och CPC (kostnad per klick). CTR kan ökas genom att ha bättre placering av annonserna och bra annonsformat. T.ex. att använda nya AdSense Custom Search Ads eller de stora annonsboxarna 336*280 eller 300*250 (som brukas rekommenderas på nätet).
En sak som påverkar CPC är antalet annonser, eftersom om det finns många annonser så kan användarna klicka på de billigare istället för de dyra och då dra ned CPC. Så det är inte alltid bäst att ha maximalt med annonser. Du får testa dig fram vad som är optimalt för din sida. För att testa att öka CPC så testade jag med en mindre annons (468 i bredd istället för 728). Men det var knappt någon skillnad i cpc, dock fick jag lägre CTR på de annonserna så det alternativet var sämre. Sedan testade jag att ha toppannonsen som text/image, men ha de andra annonserna som bara bild (för att då öka priset på textannonserna). Jag fick då lite CTR på toppannonsen, men samtidigt mycket sämre CTR på bildannonserna, så totalt var det också sämre. Generellt tycker jag att bildannonser inte fungerar bra på generella siter, användarna har naturliga bildfilter nuförtiden så att de inte ser dem. Därför är det bäst att låta annonserna vara text/image, så väljer Google det som fungerar bäst på dem sidan (då enstaka fall kan bild vara bra och det kan hjälpa till att öka CPC, genom ökad konkurrens).
Testade också att bara ha en annons (istället för 3 på en sida), vilket gav den högsta CPC, men lägre CTR så totalt var det en ok lösning (när man inte vill ha för mycket annonser), men det gav inte de mesta pengarna.
Bäst hitintills är att köra två stycken kvadrater 336*280 på toppannonsplatsen (under huvudrubriken). Ev kör man även en tredje annons, t.ex. som sidebar. Håller på och testar nu om det ger någon extra effekt. Just nu så har det bara gett 2% extra, eftersom att bara ha två annonser ger högre CPC även om tre annonser har högre CTR. Om jag jämför lösningen med två kvadrater och det som jag hade tidigare, dvs en 728*90 högt upp, en i mitten och en i botten, så ger den nya lösningen 74% bättre RPM. Så det är inte en dubblering av inkomsten, men det närmar sig. Denna ökning berodde bara på bättre CTR, då CPC var i stort sett samma.
Jag kommer att följa upp och berätta mer om mina erfarenheter när jag hunnit testa ännu mer. Om du också testat en del att optimera dina AdSense annonser, så skriv gärna i kommentarerna eller länka till detta inlägg och dela med dig också.